Pobierz
najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Następna stacja – bezpieczeństwo. Scentralizowany dozór wizyjny w czasie rzeczywistym

Printer Friendly and PDF



Trwa rewolucja w branży security polegająca na przejściu z technologii analogowej na cyfrową. Wnosi ona nowe, znaczące możliwości faktycznego i dostrzegalnego wzrostu poziomu bezpieczeństwa w dziedzinie transportu publicznego. Już dziś zarządcy wielu stacji i organy odpowiedzialne za transport doceniają korzyści płynące z wykorzystania obrazu o wysokiej rozdzielczości, automatycznie generowanych alarmów czy scentralizowanych systemów bezpieczeństwa.

Jednym z przywódców tej rewolucji jest szwedzka firma Axis Communications. W 1996 roku firma wprowadziła na rynek pierwszą cyfrową kamerę dozorową, nazywaną częściej kamerą sieciową lub kamerą IP. Obecnie Axis całkowicie koncentruje swoją uwagę na sieciowych systemach wizyjnych i zatrudnia ponad 1800 pracowników. Jednym z nich jest Patrik Anderson odpowiedzialny za ofertę firmy Axis dla branży transportowej.

– Już kilkadziesiąt lat temu, w branży transportowej, jako jednej z pierwszych, zaczęto stosować systemy CCTV ze względu na to, że bezpieczeństwo odgrywa kluczową rolę w wyborze transportu publicznego jako środka komunikacji – powiedział Patrik Anderson, dyrektor ds. sprzedaży w dziale transportu firmy Axis Communications. – Najważniejszym zadaniem organów odpowiedzialnych za transport jest utrzymanie ciągłości pracy taboru i służb zajmujących się jego obsługą oraz zminimalizowanie przestojów. Aby to osiągnąć, konieczne jest prowadzenie nieustannego dozoru, zarówno na stacjach, w pociągach, jak i w ramach całej infrastruktury transportowej. To tutaj sieciowy system wizyjny przydaje się najbardziej.

Od materiału dowodowego do bezpieczeństwa w czasie rzeczywistym

Każdego dnia stacje i cała infrastruktura transportowa narażone są na wiele zagrożeń, począwszy od wandalizmu i nielegalnego malowania graffiti po kradzieże i akty przemocy. W stosowanych dotychczas analogowych systemach dozorowych nagrane obrazy z kamer służyły głównie jako materiał dowodowy dokumentujący zaistniałe zdarzenia. W sieciowych systemach wizyjnych obraz odgrywa znacznie ważniejszą rolę – daje nowe możliwości skutecznego dozoru i reagowania na zdarzenia w czasie rzeczywistym.

– Jedną z głównych zalet systemów sieciowych jest możliwość podglądu bieżących obrazów z kamer dozorowych przez sieć komputerową, w tym również bezprzewodową. Umożliwia to organom odpowiedzialnym za transport skuteczny nadzór wizyjny wszystkich stacji, taboru i infrastruktury z jednego lub kilku centrów nadzoru – wyjaśnił Anderson. – Nawet jeżeli w tym samym czasie wydarzy się kilka incydentów, system sieciowy w czasie rzeczywistym dostarczy obraz niezbędny do całościowej oceny sytuacji.

Skuteczna reakcja na incydenty

Aby w pełni zrozumieć znaczenie dostępu do bieżących obrazów z kamer, należy wziąć pod uwagę to, co dzieje się w centrum nadzoru w momencie zaistnienia zdarzenia. – Każde zdarzenie, poważne czy błahe, musi być ocenione, a następnie podejmuje się decyzję dotyczącą działań, o ile są one potrzebne – powiedział Anderson. – Podjęcie odpowiednich działań jedynie na podstawie telefonu od zszokowanego pasażera czy zestresowanego pracownika ochrony jest z reguły bardzo trudne.

Organy decydujące o wdrożeniu sieciowych wizyjnych systemów dozorowych otrzymują korzyści w postaci:

  • skuteczniejszej oceny i hierarchizacji incydentów,
  • szybszych i trafniejszych decyzji o podjęciu interwencji,
  • zmniejszenia liczby opóźnień i przerw w komunikacji.

– Dzięki sieciowym systemom wizyjnym podgląd jest ułatwiony – można korzystać z różnych urządzeń, m.in. komputerów przenośnych, terminali mobilnych czy smartfonów – dodał Anderson.

– Dzięki temu możliwa jest lepsza ocena sytuacji po przybyciu na miejsce i sprawniejsze podjęcie właściwych działań.

Fot. 1. Na dużych stacjach każdego dnia zdarzają się różnego rodzaju incydenty. Sieciowy system dozorowy zapewnia ich skuteczną hierarchizację i umożliwia szybką reakcję

 

Jakość obrazu HDTV

Kolejną istotną zaletą sieciowych systemów wizyjnych jest doskonała jakość obrazu. – W naszych domach mamy już możliwość oglądania ostrego i klarownego obrazu w telewizji o wysokiej rozdzielczości (HDTV). Taką samą jakość obrazu zapewnia wiele kamer sieciowych – przekonywał ekspert.

Dzięki wykorzystaniu kamer HDTV obserwator może dostrzec więcej szczegółów obrazu, a pole widzenia może być szersze niż w przypadku kamer analogowych. – Obraz z kamer sieciowych HDTV jest zapisywany z rozdzielczością megapikselową. Jest to dużym ułatwieniem podczas prowadzenia śledztwa – osoby i przedmioty znajdujące się na obrazie są lepiej widoczne, więc łatwiej je rozpoznać – wyjaśniał Patrik Anderson. – Gdy potrzebna jest obserwacja większego obszaru, kamery HDTV stanowią ekonomiczne rozwiązanie, ponieważ jedną taką kamerą można objąć obszar większy niż czterema kamerami analogowymi.

Inteligentne aplikacje wizyjne

W ostatnich latach wiele dyskutowano o możliwościach wykorzystania inteligentnych systemów wizyjnych do automatycznej sygnalizacji w sytuacjach alarmowych do sygnalizacji zagrożeń. Patrik Anderson wypowiada się na ten temat ostrożnie. – Oczekiwania dotyczące nowych możliwości, które jeszcze kilka lat temu były nie do pomyślenia, mogą być przesadne, jednakże dostępnych jest kilka niezawodnych, „inteligentnych” funkcji, które przynoszą rzeczywiste korzyści personelowi ochrony. Przykłady to detekcja ruchu, rozpoznawanie tablic rejestracyjnych oraz wykrywanie prób sabotażu – skomentował.

Rys. 1. Kilka firm i instytucji zajmujących się transportem wdrożyło już systemy dozorowe, które umożliwiają centralną obserwację zdarzeń zachodzących w podległej infrastrukturze transportowej. Dzięki możliwości podglądu bieżących obrazów z wielu kamer dozorowych rozmieszczonych w różnych miejscach podejmowanie decyzji, hierarchizacja i reagowanie na zdarzenia przebiegają bardzo sprawnie

 

Kamera z funkcją sygnalizacji sabotażu automatycznie ostrzega operatora w przypadku jej zasłonięcia, zmiany ustawienia czy innych prób manipulacji. Dzięki temu centrum nadzoru może łatwo ocenić, czy kamery działają prawidłowo. Funkcja detekcji ruchu umożliwia automatyczne wykrywanie i ostrzeganie o aktywności w miejscach, w których takiej aktywności być nie powinno. Ułatwia to na przykład wykrycie grafficiarzy w lokomotywowniach, zajezdniach czy na dworcach, intruzów w tunelach bądź podejrzanie zachowujących się osób w infrastrukturze kolejowej.

Wdrożenia

Madryt, Moskwa, Oslo, Praga, Sztokholm i Sydney to niektóre z miast, w których infrastrukturze transportowej wdrożono sieciowe systemy wizyjne. Zagadnienia z tym związane omawiane są na konferencjach dotyczących bezpieczeństwa transportu, dlatego władze i operatorzy coraz bardziej interesują się nowymi możliwościami. – W autobusach, pociągach, na stacjach, w terminalach, lokomotywowniach, zajezdniach i na dworcach w różnych częściach świata zainstalowaliśmy już ponad 50000 naszych kamer – poinformował ekspert. – Nasza oferta obejmuje sieciowe kamery termowizyjne oraz kamery z funkcją Lightfinder, które umożliwiają wykrywanie aktywności w kompletnej ciemności oraz reprodukcję kolorów nawet przy bardzo słabym oświetleniu. Zainteresowanie tymi produktami jest tak duże, że – jak mniemam – rewolucja w sieciowych systemach wizyjnych dopiero się rozpoczęła – podsumował Anderson.

Axis Communications

 

Zabezpieczenia 2/2015

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony