Pobierz
najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Ocena skuteczności autozabezpieczeń wg PIMOT

Printer Friendly and PDF

Po przystąpieniu Polski do UE samochodowe elektroniczne urządzenia zabezpieczające, czyli autoalarmy i immobilisery, muszą spełniać wymagania rynku europejskiego zawarte w Dyrektywie UE Nr 95/56/EC i odpowiadającym jej Regulaminie EKG ONZ Nr 97: „Jednolite przepisy dotyczące homologacji systemów alarmowych (VAS - ang.: Vehicle Alarm Systems) pojazdów i pojazdów samochodowych w zakresie ich systemów alarmowych (AS - ang.: Alarm Systems). Warto jednak zauważyć, że wymogi techniczne zawarte w tym dokumencie były już w Polsce stosowane przy homologacji typu pojazdu i zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Ministra Infrastruktury Nr 6 z 18 kwietnia 2002 r.

Producent lub jego upoważniony przedstawiciel musi uzyskać ocenę jakości każdego typu dostarczanego na rynek urządzenia w formie świadectwa homologacji Ministra Transportu na zgodność z ww. przepisami. Homologacja jest nadawana na podstawie raportu z badań wykonanych w akredytowanym i upoważnionym laboratorium. Homologacja uzyskana w Polsce jest honorowana we wszystkich krajach UE. Również w Polsce honorowana jest homologacja uzyskana za granicą. Najbardziej istotne zmiany w stosunku do wymagań stosowanych przy badaniach na znak bezpieczeństwa („B") prowadzonych przed 1 maja 2004 r. dotyczą: odporności na fałszywe alarmy, odporności na promieniowanie elektromagnetyczne, emisji zaburzeń elektromagnetycznych, zakłóceń odbioru urządzeń RTV, łączności i innych. Znacznie ostrzejsze są zawarte w dyrektywach i regulaminach UE kryteria dotyczące warunków zewnętrznych, w których pracują urządzenia (temperatura, drgania, wilgotność).

System Oceny Skuteczności (SOS) autozabezpieczeń wg kryteriów PIMOT został wprowadzony przy współpracy z PZU w połowie lat 90., niezależnie od obowiązkowej wtedy certyfikacji na znak „B". Ocenie wg SOS podlegają m.in. kompletacja urządzeń, funkcje, parametry techniczne, sposób instalowania i próby na pojeździe. Urządzenia zostały podzielone na dwie grupy: autoalarmy i immobilisery. Pod koniec lat 90. SOS został rozszerzony o systemy lokalizacji i alarmowania pojazdów.
Ocenę skuteczności PIMOT mogą uzyskać tylko te urządzenia, które uzyskały świadectwo/certyfikat homologacji. Urządzenia są klasyfikowane w jednej z czterech klas skuteczności: popularna (POP), standardowa (STD), profesjonalna (PRF), extra (EXTRA).
Klasyfikacja skuteczności dotyczy urządzeń uniwersalnych lub jest przypisana do marek i typów pojazdów w przypadku zabezpieczeń fabrycznych lub dostarczanych jako specjalizowane - informacje te znajdują się w wykazach sporządzanych przez PIMOT.

Do kompleksowej oceny zabezpieczenia danego pojazdu różnymi urządzeniami można wykorzystywać opracowaną przy współpracy z PZU ocenę punktową.

Na załączonym wykresie, który był wielokrotnie publikowany w prasie na podstawie danych Komendy Głównej Policji i obejmuje lata 1996-2005, widać wyraźny spadek kradzieży.

Kradzieże samochodów w latach 1996-2005Spadek ten widoczny jest zwłaszcza w ostatnich latach, w których nastąpił lawinowy wzrost liczby zarejestrowanych samochodów sprowadzanych indywidualnie z krajów UE. O sprawach poprawy bezpieczeństwa w związku ze spadkiem przestępczości samochodowej donosi od kilku lat prasa. Tak np. Gazeta Prawna z dn. 13 stycznia 2003 r. donosiła: „W 2002 roku o 9,7% spadła liczba kradzieży pojazdów".

Najważniejsze prace w zakresie Systemu Oceny Skuteczności PIMOT to: współpraca z towarzystwami ubezpieczeniowymi, utworzenie sieci autoryzowanych Zakładów Kontroli Autozabezpieczeń Przeciwkradzieżowych (ZKAP), szkolenia dla kandydatów i personelu ZKAP, współpraca z Federacją Konsumentów, zwiększenie liczby rodzajów urządzeń, aktualizacja wymagań technicznych i procedur ZKAP, opracowanie zasad oceny punktowej, współpraca z mediami, promocja urządzeń zabezpieczających do pojazdów, promocja systemu poprzez aktywne uczestnictwo w konferencjach i wystawach branżowych, np. Securex, Garda, Targi Motoryzacyjne i innych, a także poprzez liczne publikacje w czasopismach motoryzacyjnych i branżowych, m.in. w Zabezpieczeniach.

Systematycznie rozsyłane są wykazy urządzeń zabezpieczających mających ocenę skuteczności do towarzystw ubezpieczeniowych i innych firm związanych z tematyką ochrony przed kradzieżą i włamaniem.

Aby ocenić stosowanie opracowanego Systemu Oceny Skuteczności PIMOT, przygotowano ankietę: „Ocena skuteczności zabezpieczeń przeciwkradzieżowych pojazdów". Ankieta została przeprowadzona w środowiskach osób kontrolujących, instalujących i pośród użytkowników zabezpieczeń przeciwkradzieżowych pojazdów samochodowych. Na pytania odpowiedziało anonimowo ponad 120 osób. Ankieta została przeprowadzona w latach 2003-2005.

Ogólna ocena systemu SOS PIMOT była pozytywna. Szczegółowego omówienia ankiety dokonano na konferencji Securex 2006.
Dla wyrobów motoryzacyjnych funkcjonującym systemem oceny jest homologacja europejska, ale dotyczy ona przede wszystkim bezpieczeństwa użytkowania pojazdu. W zakresie skuteczności ochrony UE nie opracowała własnego systemu, dlatego funkcjonowanie krajowego systemu ma sens, zwłaszcza w krajach o dużym nasileniu przestępczości motoryzacyjnej.
Oprócz PIMOT-u ocenę skuteczności wykonuje również Politechnika Świętokrzyska (wg kryteriów PIMOT).

Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie jest zainteresowany uczestnictwem w każdej rzeczowej inicjatywie, mającej na celu podnoszenie skuteczności ochrony przed kradzieżą i włamaniem.

Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Laboratorium Elektroniki i Akustyki

Zabezpieczenia 5/2006 

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony