Pobierz
najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Nadzór wizyjny w transporcie

Printer Friendly and PDF
fot_1

Fot 1. AXIS M3114

Bezpieczeństwo sektora transportowego, a w szczególności kolejowego, jest uzależnione od możliwości błyskawicznego reagowania na wszelkie incydenty stwarzające potencjalne zagrożenie. Systemy nadzoru wizyjnego wykorzystujące protokół IP dostarczają niezbędnego materiału dowodowego, a także stwarzają możliwość skutecznego zapobieganiu przestępstwom. Zwiększają także efektywność przewozową, a dzięki podglądowi w czasie rzeczywistym umożliwiają kontrolowanie tego, co dzieje się na dworcu czy stacji kolejowej.

Wszędzie tam, gdzie w transporcie publicznym zdecydowano się na wprowadzenie sieciowych systemów nadzoru wizyjnego, odnotowano nie tylko podwyższenie rzeczywistego poziomu bezpieczeństwa. Dzięki lepszemu nadzorowi obniżono koszty związane z zachowaniem ciągłości usług i koszty reakcji na akty wandalizmu. Lepszy nadzór przyciągnął większą liczbę pasażerów, którzy chętniej korzystają ze środków transportu publicznego. Wszystkie przeznaczone do wykorzystania w instalacjach mobilnych kamery Axis Communications mają funkcje antysabotażowe. Dzięki temu nawet po zamaskowaniu obiektywu kamery, np. za pomocą lakieru w sprayu, odpowiednie służby są natychmiast powiadamiane o zagrożeniu, więc mają możliwość błyskawicznej reakcji.

Najnowsze rozwiązania dają jeszcze więcej możliwości. Wprowadzenie na rynek kamer sieciowych pozwalających na uzyskanie materiału wizyjnego o wysokiej rozdzielczości (takich jak np. kamery AXIS M3114) powoduje, że identyfikacja osób jest dużo łatwiejsza. Co więcej, możliwa jest obserwowanie większych obszarów z wykorzystaniem mniejszej liczby kamer. Operator systemu w jednej chwili uzyskuje zdalny dostęp do obrazu przekazywanego na żywo z dowolnego autobusu lub pociągu. Dzięki inteligentnym funkcjom wizyjnym można zliczać pasażerów, ustalać miejsca i trasy środków transportu, które są najbardziej obciążone lub narażone na ewentualne akty wandalizmu lub kradzieży. Integracja systemu nadzoru wizyjnego z systemem GPS umożliwia śledzenie pojazdów na cyfrowej mapie z jednoczesnym wyświetlaniem obrazów z zamontowanych w nich kamer.

Dzięki pełnej skalowalności i otwartemu oprogramowaniu kamery zainstalowane w pojazdach mogą być łatwo zintegrowane z systemami nadzoru wizyjnego istniejącymi już na stacjach czy w terminalach, nawet jeśli wykorzystano w nich urządzenia analogowe. Dzięki zastosowaniu koderów wizyjnych, również dostępnych w ofercie Axis Communications, możliwe jest włączenie dotychczasowych analogowych kamer do nowoczesnej sieci nadzoru wizyjnego wykorzystującego protokół IP.

fot_2

Fot 2. Oprogramowanie AXIS Camera Station

Kamery IP świetnie sprawdzają się w dużych, rozbudowanych instalacjach dozorowych. Przykładem wykorzystania protokołu IP w nadzorze wizyjnym środków transportu publicznego jest szybka kolej Waratah w Sydney. Składająca się z 78 pociągów flota została w ostatnich latach wyposażona w nowoczesne kamery IP, dzięki którym podróżni są bezpieczniejsi. W 626 wagonach zamontowano w sumie ponad 7000 kamer dostarczonych przez Axis Communications. Zastosowany model – AXIS 209 MFD-R – charakteryzuje się niewielkimi rozmiarami i odpornością na wstrząsy, zapylenie oraz duże zmiany ciśnienia i temperatur. Co ciekawe, cały materiał wizyjny jest przechowywany lokalnie, w pociągach, a źródłem zasilania wszystkich kamer jest pokładowa sieć Ethernet (dzięki technologii Power over Ethernet – PoE). Ten sam model wykorzystano w norweskich pociągach Intercity, gdzie w ramach instalacji zamontowano ponad 3200 kamer AXIS 209 i AXIS 221. Skorzystały z niego także koleje szwajcarskie – SBB (Schweizerische Bundesbahn) – wykorzystując kamery AXIS 209 MFD-R w systemie nadzoru wizyjnego zastosowanym w 115 pociągach miejskich.

Bezpośredni następca tego modelu – AXIS M31-R, także przeznaczony do użytku w obiektach ruchomych, takich jak pociągi czy autobusy – pozwala na uzyskanie obrazu o rozdzielczości HDTV, a także na obsługę wielu strumieni wizyjnych jednocześnie. Około 6000 kamer sieciowych AXIS M31-R zastosowano we flocie autobusów zarządzanych przez władze Madrytu. Takie same kamery wykorzystano w systemie nadzoru wizyjnego tramwajów i w metra w Monachium (ponad 450 pojazdów) i w sztokholmskiej sieci komunikacji miejskiej (stacje, autobusy i pociągi metra – razem ponad 15000 urządzeń).

Do proponowanych urządzeń Axis, które mogą być zainstalowane na dworcach kolejowych, w terminalach przeładunkowych, tunelach itp., należą kamery termowizyjne, które znakomicie sprawdzają się w nadzorze infrastruktury transportowej, lub urządzenia umożliwiające pracę w bardzo złych warunkach oświetleniowych (np. we wspomnianych tunelach). Należy podkreślić, że seria kamer AXIS Q60-xx sprawdzi się wszędzie tam, gdzie wymagana jest precyzja, identyfikacja szczegółów obrazu, duże powiększenie optyczne, zaawansowana inteligencja. Obudowy kamer skutecznie chronią je przed pyłem, kurzem i wodą, a wzmocniona konstrukcja sprawia, że kamery pokładowe są odporne na wstrząsy, wibracje i gwałtowne zmiany temperatury i wilgotności. Dodatkowe baterie zapewniają nieprzerwaną pracę kamer nawet w przypadku awarii zasilania, a oprogramowanie automatycznie powiadamia operatora systemu o próbach manipulowania, zamalowywania czy niszczenia kamery.

To wszystko jest niezwykle istotne w tak ważnych instalacjach jak sieci transportowe. Od szybkości analizy sytuacji często zależy bezpieczeństwo pasażerów, pracowników, a także taboru i innego mienia. Ponadto, po wypadku czy wystąpieniu aktu wandalizmu, osoby badające zdarzenie mogą zapoznać się z sytuacją niemal natychmiast, bez żmudnego przekopywania się przez dane nagrane na tradycyjnych analogowych nośnikach, takich jak np. kasety wideo. Wykorzystujące protokół IP systemy nadzoru wizyjnego pozwalają też na ocenę rozwoju wydarzeń na żywo, niezależnie od warunków pogodowych, i błyskawiczną, adekwatną do obserwowanej sytuacji reakcję.

fot_3

Fot 3. AXIS Q6035

Kamery sieciowe ułatwiają ochronę całej infrastruktury, włącznie z kluczowymi elementami linii kolejowych czy zaciemnionymi obszarami dworców. Dzięki technologii termowizyjnej są pierwszą linią obrony przed złodziejami okradającymi torowiska, grafficiarzami czy też zwykłymi wandalami. Kamery termowizyjne proponowane przez Axis Communications potrafią wykryć osobę stanowiącą potencjalne zagrożenie nawet z odległości kilometra. Dzięki detekcji ruchu i cichemu alarmowi operator systemu jest niemal natychmiast powiadamiany o niebezpieczeństwie i może natychmiast zawiadomić odpowiednie służby, takie jak policja czy Służba Ochrony Kolei.

Agata Majkucińska
Axis Communications

Zabezpieczenia 3/2012

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony