Pobierz
najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Axis Partner Conference Polska 2012 – podsumowanie. Made in Sweden

Printer Friendly and PDF

 

axis"Axis Partner Conference Polska"- podsumowanie

 

 

 

IMG_0266_500

Jak wiadomo, siła przedsiębiorstwa zależy w dużej mierze od osiągania dobrych wyników sprzedaży. Axis Communications jest producentem urządzeń do sieciowych systemów wizyjnych. Pozycja firmy zależy od wielu czynników, ale jednym z ważniejszych jest działanie dobrze rozwiniętej sieci lojalnych światowych partnerów. Nagrodą dla tych najlepszych są coroczne wyjazdy „motywacyjne”. Mają one zachęcać do dalszej wytężonej pracy i do poprawy wyników sprzedaży. Organizatorzy Axis Partner Conference Polska, tradycyjnie już, wykonali zadanie na szóstkę, dlatego spotkanie to zapewne zapadnie w pamięć uczestników.

IMG_0244_500

Na „wyprawę życia” (te słowa słyszałam wielokrotnie) wyjechało ośmiu przedstawicieli polskich firm oraz dwie przedstawicielki prasy branżowej. Przed przejściem do relacji opiszę w wielkim skrócie wydarzenia, które miały miejsce, zanim dotarliśmy do celu naszej podróży – do Jukkasjärvi k/Kiruny.

10 grudnia 2012 roku z lotniska Chopina w Warszawie udaliśmy się wraz Agatą Majkucińską, przedstawicielką firmy Axis (Key Account Manager Poland), do Kopenhagi, skąd pojechaliśmy do Lund – mostem Øresundsbron (najdłuższym mostem na świecie), gdzie znajduje się siedziba firmy. Na miejscu czekali na nas przedstawiciele Axisa. Po krótkim powitaniu współzałożyciel i członek zarządu firmy Martin Gren, w asyście Petra Tosnera (Marketing Manager Region EE), Agaty Majkucińskiej i Iriny Kälberg Rönning, wręczył pamiątkowe statuetki i dyplomy.

Przyznano nagrody w następujących kategoriach:

  • najbardziej lojalny partner w 2012 roku,
  • innowacje w polskim sektorze edukacyjnym,
  • największy projekt w 2012 roku,
  • partner z największym potencjałem w 2012 roku,
  • najbardziej innowacyjny projekt systemu monitoringu miejskiego w 2012 roku,
  • najlepsze wyniki ekonomiczne w 2012 roku.

Martin Gren przedstawił historię i trendy technologicznego rozwoju telewizji sieciowej. Przypomniał, że gdy firma zaczynała swoją działalność, królowała telewizja analogowa. Obecnie to IP zaczyna dominować, a – jak słusznie zauważył – firma Axis była pierwsza i nadal mocno się trzyma. Produkcja własnego procesora do obróbki obrazu daje Axisowi dużą przewagę nad konkurencją (obecnie, wg IMS Research, Axis zajmuje pierwsze miejsce na rynku kamer dozorowych). Tanieją komponenty, takie jak pamięci czy mikroprocesory. Generalnie jest tendencja do tworzenia kamer wyposażonych w procesory o dużej mocy obliczeniowej i pojemnej pamięci, które realizują złożone funkcje alarmowe, np. funkcje wykrywania i identyfikacji obiektów. Axis ma ambicje tworzyć nowe i niespotykane rzeczy. Jest to możliwe dzięki wdrażaniu nowych technologii opracowywanych przez firmę. Przykładem może być bardzo mała kamera o wysokiej rozdzielczości. Bardzo silną stroną Axisa są kamery termowizyjne, które powoli zdobywają rynek urządzeń termodetekcyjnych. Axis tworzy prognozy i prowadzi badania rynku. Wynika z nich, że nawet w małych systemach dozorowych zaczyna się stosować technologię sieciową, a do 2016 roku zdecydowanie wzrośnie sprzedaż kamer sieciowych. Axis promuje kamery HDTV. Każdy, kto ma w domu nowoczesny telewizor, będzie mógł przeglądać obrazy z kamer w standardzie HDTV. Zadowoleni będą również fachowcy z branży.

IMG_0383_500

Martin Gren oprowadził nas po Axis Experience Center. Następnie Petra Bennermark (Produkt Manager, Video) zapoznała nas z produktami i technologiami rozwijanymi przez firmę Axis. Przypomniała o produktach, które pojawiły się w roku 2012, oraz poinformowała o nowościach, które mają ukazać się na początku 2013 roku. Mieliśmy też okazję zwiedzić Axis Configuration & Logistics Center. Naszym przewodnikiem był Johan Stjernfelt (Supervisor CLC1), który poinformował nas o procesach jakościowych i sposobach eliminacji pomyłek podczas produkcji i wysyłki urządzeń do klientów. Petr Tosner przedstawił plany marketingowe dla regionu EE, zaprezentował biura w Pradze czeskiej i w Moskwie (przedstawił strukturę organizacyjną swojego biura), wskazał na jeszcze większe możliwości współpracy z polskimi partnerami, a także ogłosił konkurs case study (do wygrania jest pięć iPhone'ów 5).

Pierwszy wieczór spędziliśmy w restauracji Rådhuskällaren. Jest to jedna z najstarszych i najbardziej szanowanych restauracji, znana z nienagannej obsługi i wyjątkowej atmosfery. Serwuje się tam pyszne dania kuchni szwedzkiej. Lokal mieści się w piwnicy ratusza w Malmö. Wyjątkowa atmosfera i przedświąteczny nastrój udzieliły się wszystkim.

Następnego dnia – 11 grudnia – polecieliśmy do Kiruny – miasta w północnej Szwecji, największego w krainie Laponii i najbardziej wysuniętego na północ kraju. Prosto z lotniska, w specjalnie przygotowanej dla nas odzieży, na sankach ciągniętych przez psy, udaliśmy się do Jukkasjärvi (ok. 18 km od Kiruny) – lapońskiej wioski leżącej 200 km od koła podbiegunowego. Znajduje się tam duma Szwecji – uznawany przez przewodników z całego świata za wyjątkową atrakcję turystyczną ICEHOTEL. Hotel ten jest zbudowany, a raczej budowany, z ogromnych brył śniegu i lodu z zamarzniętej rzeki Torne (jednej z najczystszych w Europie), które wiosną każdego roku najzwyczajniej rozpuszczają się i spływają do rzeki. Hotel jest budowany co roku na nowo i za każdym razem przybiera inny kształt, wyczarowywany przez artystów z całego świata. Każdy pokój jest inny, wykonywany przez innego artystę. We wnętrzach dominuje biel i błękit. Ściany są zdobione rzeźbieniami, chętnie wykorzystuje się rozmaite instalacje świetlne, a w korytarzach są galerie lodowych rzeźb. Na terenie hotelu jest też Absolut ICEBAR, gdzie kolorowe drinki podawane są w szklankach wykonanych z lodu, a ich nazwy są takie same jak nazwy poszczególnych pokoi hotelowych. Posiłki również podawane są w lodowych naczyniach.

Mieliśmy okazję spędzić noc w tym baśniowym hotelu. Oczywiście była możliwość wybrania noclegu w ciepłym, „zwykłym” hotelu, ale nikt z niej nie skorzystał. Wszyscy byliśmy ciekawi nocy na lodowym łożu, okrytym jedynie skórami reniferów, w temperaturze -5ºC (temperatura na zewnątrz: -35ºC). Dostaliśmy śpiwory termiczne, a rano podano nam gorący napój z borówek. W tym roku byliśmy pierwszymi lokatorami tego hotelu, który był jeszcze tworzony. Gdy wyjeżdżaliśmy, otrzymaliśmy pamiątkowe certyfikaty potwierdzające spędzenie w nim nocy.

Wspaniałą atrakcją była możliwość zobaczenia zorzy polarnej. Nasi koledzy, nie bacząc na niską temperaturę i głęboki śnieg, opuścili wioskę i udali się tam, gdzie była najlepiej widoczna. Udało im się zrobić wiele ciekawych fotografii. Zorza pokazała się chyba specjalnie dla nas, bo ani kilka tygodni wcześniej, ani później nie była widoczna.

Trzeciego dnia, 12 grudnia, Agata Majkucińska podczas krótkiej konferencji przekazała nam najważniejsze informacje dotyczące działalności firmy Axis. Podkreśliła raz jeszcze, że podstawą jest światowa sieć partnerów, duży asortyment oferowanych urządzeń, a także światowy zasięg. Wypełniliśmy specjalnie przygotowaną ankietę, która miała na celu zasięgnięcie informacji dotyczących między innymi oczekiwań partnerów firmy, zadowolenia klientów i oferty.

Zaraz po tym spotkaniu udaliśmy się na przejażdżkę po okolicy. Do dyspozycji mieliśmy śnieżne skutery. Przejeżdżaliśmy przez ośnieżony las i zamarzniętą rzekę, więc mieliśmy okazję podziwiać piękną okolicę. Podczas kolacji mogliśmy podzielić się wrażeniami z pobytu w Szwecji. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że pomysł na zorganizowanie wyjazdu w okolice koła podbiegunowego był strzałem w dziesiątkę. Mieliśmy okazję ugruntować lub uzupełnić swoją wiedzę dotyczącą oferty firmy Axis i dowiedzieć się o jej planach na przyszłość, a forma spotkania była wyjątkowo atrakcyjna.

Partnerzy firmy Axis cenią ją za produkty, które wyznaczają światowe trendy, stabilność, dużą dynamikę rozwoju, wzorową organizację pracy, konsekwencję w działaniu, dbałość o klienta, silne wsparcie techniczne oraz ciągłe edukowanie swoich klientów – na szkoleniach i warsztatach, poprzez udostępnianie materiałów szkoleniowych, samouczków i przewodników. Oprócz kamer i serwerów sieciowych firma Axis produkuje wiele akcesoriów. Ponadto udostępnia bezpłatny system AXIS Camera Companion, który służy do zarządzania materiałem wizyjnym i znajduje zastosowanie w małych instalacjach zawierających od kilku do kilkunastu kamer, a także bezpłatne oprogramowanie narzędziowe AXIS Camera Companion Buyers' Tool, dostępne dla wszystkich nabywców kamer Axis. Oprogramowanie to pozwala na łatwy dobór liczby i rodzaju kamer Axis niezbędnych do budowy systemów dozorowych spełniających wymagania użytkowników końcowych, a także umożliwia dobór sprzętu sieciowego i innych składników niezbędnych do zbudowania instalacji zawierających określoną liczbę kamer. Dla wielu klientów nie bez znaczenia jest również pochodzenie towaru – urządzenia firmy Axis są produkowane w Szwecji.

***

Axis w pigułce

Firma Axis powstała w 1984 roku. Początkowo założyciele zajmowali się usługami na szwedzkim rynku IT. We wczesnych latach 90. rozszerzyli swoją działalność i wprowadzili na rynek sieciowe serwery do drukarek umożliwiające wykorzystanie protokołu TCP/IP w obsłudze drukarek w raczkujących biurowych sieciach LAN. Firma Axis stała się światowym liderem w dziedzinie podłączania do sieci drukarek IBM, a następnie w dziedzinie wydruku poprzez sieć.

Założenia przyjęte w 1984 były konsekwentnie przestrzegane i – podobnie jak w przypadku drukarek – we wczesnych latach 90. firma stała się światowym liderem w dziedzinie kamer sieciowych i serwerów do kamer analogowych. Kiedyś drukarki IBM miały tylko standardowy interfejs równoległy, taki jak większość drukarek na całym świecie. Pod koniec lat 80. Axis wyprodukował serwer do drukarki, który umożliwiał podłączenie dowolnej drukarki do sieci, a w latach 90. wyprodukował serwer do kamery umożliwiający podłączenie analogowej kamery do sieci. Można powiedzieć, że w tamtym okresie (i jeszcze długo później) nikt na świecie nie zajmował się tym, więc Axis rzeczywiście był liderem i pionierem w tej dziedzinie.

W późnych latach 90. firma próbowała tworzyć sieciowe serwery do różnych urządzeń, czyli szukać takich miejsc, w których są jakieś urządzenia pracujące niezależnie od siebie, które można podłączyć do sieci. Dzięki temu pojawił się pomysł podłączania kamer do sieci. Rozwijając koncepcję łączenia wszystkiego, czego się tylko da, w sieć Axis wyprodukował pierwszą na świecie kamerę sieciową AXIS 200. Było to niewątpliwie bardzo duże osiągnięcie, bo konkurencja w ogóle się tym nie zajmowała. Axis wyprzedził inne firmy co najmniej o kilka lat i można powiedzieć, że wyznaczył nowe trendy. Pierwsza kamera została szybko udoskonalona. Posłużono się własnymi, opracowanymi specjalnie w tym celu układami scalonymi, wytwarzanymi w technologii ASIC. Przedstawiciele firmy Axis podkreślają, że drugim czynnikiem, który zadecydował o światowym sukcesie, było utrzymanie raz przyjętych założeń dotyczących systemu dystrybucji produktów, co ich zdaniem zrewolucjonizowało ówczesny światowy rynek CCTV.

Lata 1998–2002 to kierowanie się przyjętymi założeniami, które umożliwiły konsekwentny rozwój. Powstała kamera AXIS 2100, która zdominowała rynek na kolejne pięć lat. Po roku 2000 Axis odnotował spadek sprzedaży serwerów do drukarek i skoncentrował się na kamerach. Rozwinięto sieć światowych biur firmy oraz podjęto duże inwestycje.

W dziedzinie wizyjnych systemów dozorowych zapoczątkowano proces stopniowego zastępowania systemów analogowych cyfrowymi, który trwa nadal. Opracowano program rozwoju, który jest nadal realizowany. Poszczególne etapy to: 2004 – pierwsza kamera z zasilaniem PoE, 2004 – zastosowanie przetwornika CMOS w miejsce CCD, 2004 – zastosowanie rozdzielczości HDTV, 2008 – zastosowanie kompresji H.264, 2008 – opracowanie kamer HDTV zgodnych z zaleceniami SMTPE (światowego zrzeszenia specjalistów z dziedziny telewizji), 2010 – wprowadzenie na rynek sieciowych kamer termowizyjnych, 2011 – wprowadzenie nowych technologii poprawiających jakość obrazu (Lihgtfinder), 2011 i później – skoncentrowanie się na sprzęcie pracującym zgodnie ze standardem HDTV (tylko Axis używa określenia HDTV – konkurencja mówi o kamerach HD, Full HD etc.).

Od 2010 roku firma Axis produkuje sprzęt, który można stosować wraz ze zgodnymi ze światowymi standardami rozwiązaniami innych producentów, dzięki czemu otworzyła się na cały światowy rynek, a jej produkty znajdują bardzo wiele zastosowań w bardzo różnych dziedzinach. Firma Axis postawiła na kontakt z klientami i stara się ułatwiać im pracę – organizuje szkolenia, prezentacje, warsztaty itp. Ustala potrzeby i stara się wychodzić im naprzeciw – nie próbuje generować popytu, ale raczej dostosować się niego.

Opracowała Teresa Karczmarzyk

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji www.zabezpieczenia.com.pl.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony